
	
  

Alternative	
  inform	
  about	
  the	
  application	
  of	
  the	
  Pact	
  of	
  Civil	
  and	
  Politic	
  
Rights	
  in	
  its	
  19th	
  article	
  

	
  

(Answer	
  to	
  the	
  List	
  of	
  Questions	
  -­‐	
  CCPR/C/VEN/Q/4)	
  

Caracas	
  –	
  Geneva,	
  june	
  2015	
  

	
  

	
  

Author	
  Organization:	
  

Espacio	
  Público	
  

Containts	
  Table	
  

Executive	
  Summary	
  .............................................................................................................................	
  2	
  

Presentation	
  and	
  methodology	
  ......................................................................................................	
  5	
  

Implementation	
  of	
  the	
  Pact’s	
  article:	
  Freedom	
  of	
  opinion	
  and	
  speech	
  (art.	
  19)	
  ........................	
  6	
  

	
  
	
   	
  



2	
  
	
  

Executive	
  Summary	
  	
  
	
  

The	
   sustained	
   increase	
   of	
   the	
   violations	
   to	
   freedom	
   of	
   speech	
   in	
   Venezuela	
   is	
   inscribed	
   in	
   a	
  
process	
   of	
   implementation	
   of	
   judicial	
   reforms	
   that	
   have	
   been	
   strengthening	
   the	
   restrictive	
  
practices	
  of	
  the	
  State	
  against	
  the	
  civic	
  right	
  to	
  inform	
  and	
  be	
  informed,	
  which	
  contravenes	
  the	
  
agreements	
  ratified	
  by	
  the	
  nation	
  in	
  Human	
  Rights	
  matter	
  	
  

The	
   reform	
   of	
   the	
   Law	
   of	
   Social	
   Responsibility	
   in	
   Radio	
   and	
   Television	
   from	
   2010,	
   allows	
  
functionaries	
   to	
   apply	
   sanctions	
   arbitrarily,	
   which	
  makes	
   possible	
   a	
   biased	
   application	
   of	
   the	
  
law.	
  Civil	
   Society	
  warned	
  about	
   the	
   increase	
  of	
   sanctions	
  and	
   fines	
  contemplated	
  by	
   the	
  code	
  
concerning	
   the	
   opinion	
   felonies	
   and	
   its	
   application	
   by	
   a	
   not	
   independent	
   organism.	
   These	
  
aspects	
  are	
  opposed	
  to	
  what’s	
  established	
  in	
  the	
  articles	
  19th	
  and	
  20th	
  of	
  the	
  International	
  Pact	
  
of	
  Civil	
  and	
  Politic	
  Rights	
  and	
  have	
  influence	
  on	
  the	
  progressive	
  rise	
  of	
  violations	
  to	
  freedom	
  of	
  
speech.	
  

Since	
  2011,	
  the	
  Venezuelan	
  context	
  has	
  been	
  characterized	
  by	
  the	
  closure	
  of	
  media,	
  sanctioning	
  
measures	
   contraries	
   to	
   the	
   international	
   right	
   standard	
   of	
   human	
   rights,	
   restricted	
   access	
   to	
  
newsprint,	
  and	
  other	
  series	
  of	
  direct	
  and	
  indirect	
  limitations.	
  

In	
   the	
   context	
   of	
   the	
   protest	
   that	
   took	
   place	
   in	
   the	
   country	
   since	
   February	
   2014,	
   diverse	
  
authorities	
  of	
  the	
  State,	
  including	
  the	
  President,	
  incurred	
  in	
  practices	
  that	
  attempted	
  against	
  the	
  
free	
  diffusion	
  of	
  information.	
  In	
  moments	
  of	
  social	
  conflict,	
  freedom	
  of	
  speech	
  acquires	
  special	
  
relevance,	
   since	
   it	
   allows	
   people	
   to	
   know	
  what’s	
   going	
   on,	
   and	
   its	
   restriction	
   threatens	
   their	
  
physical	
  integrity	
  due	
  the	
  absence	
  of	
  vital	
  information	
  for	
  decision-­‐making.	
  	
  

The	
   diffusion	
   of	
   a	
  message	
   announcing	
   probable	
   sanctions	
   by	
   CONATEL’s	
   (Telecommunications	
  
National	
   Commission)	
   Radio	
   and	
   TV’s	
   Social	
   Responsibility	
   Directory	
   to	
   the	
   media	
   that	
  
broadcasted	
  facts	
  of	
  violence	
  around	
  protest	
  produced	
  an	
  effect	
  of	
  inhibition	
  and	
  self-­‐censorship.	
  
The	
   fear	
   of	
   sanctions	
   had	
   a	
   silencing	
   effect	
   on	
   national	
   radio-­‐electric	
  media,	
   which,	
   along	
  with	
  
suspension	
   of	
   the	
   broadcasting	
   in	
   cable	
   operators	
   of	
   international	
   networks	
   with	
   programs	
  
covering	
  the	
  events,	
  contributed	
  to	
  society’s	
  uncertainty.	
  

Repression	
   by	
   the	
   security	
   forces	
   trying	
   to	
   prevent	
   the	
   diffusion	
   of	
   information,	
   implied	
  
consequences	
   against	
   the	
   right	
   to	
   personal	
   integrity	
   or	
   the	
   right	
   to	
   life.	
   So	
   is	
   the	
   case	
   of	
   José	
  
Alejandro	
   Márquez,	
   who	
   perished	
   after	
   receiving	
   a	
   brutal	
   beating	
   by	
   functionaries	
   of	
   the	
  
Bolivarian	
  National	
  Guard	
  while	
  he	
  was	
  arrested	
  for	
  recording	
  a	
  public	
  demonstration.	
  

The	
  biased	
  appliance	
  o	
   the	
  Law	
  of	
  Social	
  Responsibility	
   in	
  Radio	
  and	
  Television	
   is	
  evident	
   in	
   the	
  
sanctions	
  aimed	
  exclusively	
  to	
  those	
  media	
  that	
  keep	
  an	
  editorial	
  of	
  criticism	
  against	
  the	
  national	
  
government.	
  The	
  absence	
  of	
  objectivity	
   in	
  the	
  decision-­‐making	
   is	
  directly	
   linked	
  to	
  the	
  nature	
  of	
  
the	
   members	
   of	
   this	
   institution:	
   5	
   (five)	
   out	
   of	
   7	
   (seven)	
   member	
   are	
   directly	
   chosen	
   by	
   the	
  
President	
  of	
  the	
  Republic.	
  	
  This	
  composition	
  does	
  not	
  guarantee	
  the	
  independence	
  that	
  this	
  organ	
  
requires.	
   There	
   is	
   opacity	
   to	
   reveal	
   basic	
   details	
   of	
   procedures	
   carried	
   by	
   CONATEL.	
   Espacio	
  
Público	
   extended	
   several	
   requests	
   of	
   information	
   about	
   the	
   sanctions	
   and	
   did	
   not	
   receive	
  
adequate	
  answer.	
  	
  

The	
   judicial	
   and	
   verbal	
   harassment	
   due	
   to	
   the	
   publishing	
   of	
   information	
   involving	
   public	
  
functionaries	
  or	
  to	
  criticism	
  against	
  the	
  national	
  government	
  constitutes	
  a	
  recurrent	
  practice	
  that	
  
implies	
   the	
   use	
   of	
   public	
  media	
   and	
   national	
   tribunals	
   to	
   harass	
   and	
   intimidate	
   journalists	
   and	
  
heads	
   of	
   communication	
  media.	
  One	
  of	
   the	
  media	
   affected	
  by	
   the	
   appliance	
  of	
   the	
   Penal	
   Code	
  



3	
  
	
  

around	
  the	
  establishment	
  of	
   felonies	
  of	
  discourse	
  against	
   functionaries	
  has	
  been	
  the	
  newspaper	
  
Tal	
  Cual.	
  After	
  15	
  years	
  of	
  existence	
  and	
  eight	
   legal	
  procedures,	
   the	
  diary	
  stopped	
  circulating	
  as	
  
such	
  and	
  became	
  a	
  weekly	
  publication.	
  	
  

President	
  of	
  the	
  National	
  Assembly,	
  Diosdado	
  Cabello,	
  ranks	
  as	
  the	
  main	
  perpetrator	
  among	
  public	
  
officials	
  against	
  freedom	
  of	
  expression,	
  according	
  to	
  the	
  January-­‐March	
  2015	
  Report	
  of	
  the	
  NGO	
  
Espacio	
  Público.	
  The	
  trend	
  in	
  the	
  coming	
  months	
  remains	
  as	
  Cabello	
  sued	
  the	
  newspaper	
  Tal	
  Cual	
  
and	
  other	
  media	
   for	
   the	
   reproduction	
  of	
   information	
  published	
  by	
   the	
  newspaper	
  ABC	
   in	
  Spain,	
  
where	
   he	
   is	
   accused	
   of	
   drug	
   trafficking.	
   Because	
   of	
   this	
   demand,	
   the	
   May	
   12,	
   2015,	
   the	
  
Venezuelan	
  prosecutor	
  issued	
  a	
  ban	
  on	
  leaving	
  the	
  country	
  to	
  22	
  media	
  executives.	
  

The	
   security	
   forces	
  are	
  also	
  used	
   from	
   the	
  political	
  power	
   to	
   silence	
   those	
   reporting	
  on	
   themes	
  	
  
sensitive	
   to	
   governance	
   that	
   moved	
   public	
   opinion	
   during	
   2014	
   and	
   early	
   2015.	
   The	
   Scientific,	
  
Penal	
   and	
   Criminal	
   Investigations	
   (CICPC)	
   and	
   as	
   the	
   Bolivarian	
   Intelligence	
   Service	
   (SEBIN)	
  
conducted	
  arrests	
  of	
   spokesmen	
  who	
  made	
   statements	
  on	
   issues	
   such	
  as	
   insecurity,	
   health	
   and	
  
economy.	
  

The	
   shortage	
   of	
   raw	
   materials	
   expressed	
   in	
   the	
   limited	
   access	
   to	
   newsprint	
   represents	
   an	
  
additional	
  restriction	
  that	
  forced	
  several	
  print	
  formats	
  to	
  reduce	
  and	
  even	
  stop	
  flowing.	
  The	
  lack	
  of	
  
access	
   to	
   foreign	
  exchange	
   for	
   its	
  obtainment	
   is	
  exacerbated	
  by	
   the	
  creation	
  of	
   the	
  Corporation	
  
Maneiro	
  through	
  which	
  the	
  state	
  monopolizes	
  the	
  distribution	
  and	
  sale	
  of	
  paper.	
  

The	
   sale	
  of	
   critical	
  media	
  brings	
  a	
   change	
  of	
  editorial	
  policy	
   towards	
  a	
   favorable	
  attitude	
   to	
   the	
  
government	
   line,	
   which	
   reduces	
   the	
   spectrum	
   of	
   opinion	
   in	
   an	
   increasingly	
   less	
   plural	
  
environment.	
  Studies	
  reveal	
  patterns	
  that	
  account	
  for	
  a	
  government	
  information	
  bias	
  in	
  the	
  media	
  
that	
  have	
  changed	
  hands	
  unexpectedly.	
  

In	
  the	
  years	
  2013-­‐2015,	
  measures	
  that	
  punish	
  expressions	
  in	
  social	
  networks,	
  blocking	
  web	
  pages	
  
to	
   disseminate	
   information	
   and	
   the	
   government	
   uncomfortable	
   leaks	
   or	
   breach	
   of	
   profiles	
   on	
  
social	
   networks	
   and	
   emails	
   increased.	
   During	
   2014,	
   in	
   Venezuela,	
   restrictions	
   on	
   the	
   right	
   to	
  
freedom	
  of	
  expression	
  on	
  the	
  Internet	
  increased	
  55%,	
  with	
  a	
  total	
  of	
  31	
  cases.	
  

In	
  short,	
  the	
  worst	
  elements	
  of	
  the	
  Venezuelan	
  situation	
  regarding	
  freedom	
  of	
  expression	
  are:	
  
	
  

1.-­‐	
  Harassment	
   and	
   systematic	
   disqualification	
  of	
  media	
   and	
   journalists	
   generating	
   a	
   negative	
  
environment	
  for	
  the	
  exercise	
  of	
  freedom	
  of	
  expression.	
  

2.-­‐	
   Violence	
   and	
   impunity.	
   Recurrent	
   agressions	
   to	
   journalists	
   and	
   infocitizens	
   without	
   any	
  
investigation.	
  

3.-­‐	
  Restrictive	
   laws	
  and	
   judicial	
  processes	
   contrary	
   to	
   international	
   standards.	
   Institutionalized	
  
violence	
  by	
  the	
  Courts	
  of	
  Justice.	
  

4.-­‐	
  Null	
  access	
  to	
  public	
  information	
  and	
  high	
  opacity.	
  

5.-­‐	
  Indirect	
  mechanisms	
  of	
  censorship:	
  Restrictions	
  for	
  newsprint,	
  media	
  buying…	
  

6.-­‐	
  Internet:	
  judicial	
  harassment	
  to	
  twitter	
  users,	
  censorship	
  and	
  blocking	
  websites	
  



4	
  
	
  

Recommendations	
  
	
  

4. To	
  urge	
  the	
  State	
  to	
  investigate	
  impartially	
  and	
  effectively	
  cases	
  of	
  assault,	
  harassment	
  and	
  
killings	
  of	
  media	
  professionals	
  and,	
  therefore,	
  prosecute	
  and	
  punish	
  those	
  responsible.	
  

5. To	
   urge	
   the	
   Venezuelan	
   State	
   to	
   amend	
   the	
   Criminal	
   Code,	
   eliminating	
   the	
   figures	
   of	
  
contempt	
   or	
   vilification	
   and	
   adjusting	
   the	
   protection	
   of	
   the	
   right	
   to	
   honor	
   international	
  
standards.	
  

6. To	
  urge	
  the	
  State	
  to	
  refrain	
  from	
  further	
  arbitrary	
  blocking	
  of	
  access	
  to	
  websites	
  and	
  media	
  
in	
  Cable	
  operators.	
  

7. To	
  urge	
  the	
  State	
  to	
  ensure	
  access	
  to	
  paper	
  and	
  supplies	
  to	
  the	
  national	
  media	
  and	
  regional	
  
media.	
  

	
  

	
  

	
  

	
   	
  



5	
  
	
  

	
  

Presentation	
  y	
  Methodology	
  

1. This	
  report	
  is	
  presented	
  by	
  Espacio	
  Publico,	
  in	
  order	
  to	
  relieve	
  before	
  the	
  Human	
  Rights	
  
Committee	
  (hereinafter	
  the	
  Committee),	
  matters	
  of	
  concern	
  about	
  the	
  situation	
  of	
  the	
  
right	
   to	
   freedom	
   of	
   expression	
   and	
   information,	
   within	
   the	
   framework	
   of	
   the	
  
international	
  commitments	
  assumed	
  by	
  the	
  Bolivarian	
  Republic	
  of	
  Venezuela,	
  under	
  the	
  
International	
  Covenant	
  on	
  Civil	
  and	
  Political	
  Rights	
  (hereinafter	
   ICCPR)	
   in	
   its	
  Article	
  19.	
  
Its	
   contents	
   are	
   focused	
   on	
   the	
   State's	
   response	
   to	
   the	
   list	
   of	
   issues	
   prepared	
   by	
   the	
  
Committee	
  in	
  2014	
  and	
  sent	
  by	
  the	
  State	
  in	
  April	
  2015.	
  

2. Public	
   space	
   is	
   a	
   nongovernmental,	
   independent	
   and	
   nonprofit	
   civil	
   association,	
  
autonomous	
   from	
  political	
   parties,	
   religious	
   institutions,	
   international	
  organizations	
  or	
  
government,	
  which	
   aims	
   to	
   promote	
   and	
   defend	
   human	
   rights,	
   especially	
   freedom	
  of	
  
expression;	
   the	
   right	
   to	
   information	
   and	
   social	
   responsibility	
   in	
   the	
   media.	
   The	
  
preparation	
  of	
  this	
  report	
  was	
  in	
  charge	
  of	
  Espacio	
  Público,	
  which	
  since	
  2002	
  monitors	
  
the	
   status	
   of	
   the	
   right	
   to	
   freedom	
  of	
   expression	
   in	
   Venezuela	
   and	
   performs	
   the	
   daily	
  
monitoring	
  in	
  accordance	
  with	
  human	
  rights	
  standards	
  derived	
  from	
  international	
  law.	
  

3. It	
   also	
   took	
   in	
   consideration	
   previously	
   published	
   reports	
   by	
   other	
   human	
   rights	
  
organizations	
  which	
  are:	
  Foro	
  por	
   la	
  Vida	
   (Forum	
  for	
  Life),	
  Centre	
   for	
  Human	
  Rights	
  at	
  
the	
  Catholic	
  University	
  Andres	
  Bello	
  (CDH-­‐UCAB)1,	
  (CDH-­‐UCAB),	
  Venezuelan	
  Program	
  for	
  
Education	
  -­‐	
  Action	
  in	
  Human	
  Rights	
  (PROVEA) 2	
  and	
  Civilis,	
  Human	
  Rights.	
   	
  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
1 Founded in 1999, the CDH-UCAB, focuses its work on the right to political participation, freedom of expression, 
rights of refugees and migrants, strengthening democratic institutions and international systems of human rights 
protection. 
2 The Venezuelan Program of Education-Action in Human Rights (PROVEA) is a nongovernmental organization that 
aims to promote and defend human rights, particularly economic, social and cultural rights. 



6	
  
	
  

Implementation	
  of	
  Article	
  of	
  the	
  Pact:	
  Freedom	
  of	
  opinion	
  and	
  expression	
  (art.	
  
19)	
  	
  

Restrictive	
  laws	
  and	
  judicial	
  processes	
  contrary	
  to	
  international	
  standards	
  

4. In	
  2005	
  was	
  carried	
  out	
  a	
  partial	
  reform	
  to	
  the	
  Law	
  on	
  Social	
  Responsibility	
   in	
  Radio	
  and	
  
Television	
  and	
  entered	
  into	
  force	
  the	
  Law	
  of	
  Partial	
  Reform	
  of	
  the	
  Criminal	
  Code.	
  In	
  2010	
  
the	
  Law	
  of	
  Social	
  Responsibility	
   in	
  Radio	
  and	
  Television	
   is	
  once	
  again	
  reformed,	
  allowing	
  
officials	
  responsible	
  to	
  implement	
  this	
  legal	
  instrument	
  to	
  act	
  arbitrarily	
  and	
  discretionally,	
  
making	
   selective	
  and	
   interested	
  applications	
  possible.	
  Civil	
   society	
  made	
  warnings	
  about	
  
the	
  increase	
  of	
  penalties	
  and	
  fines	
  related	
  to	
  crimes	
  of	
  opinion	
  included	
  in	
  the	
  code,	
  thus	
  
reflecting	
   that	
   these	
   were	
   contrary	
   to	
   the	
   provisions	
   of	
   Articles	
   19	
   and	
   20	
   of	
   the	
  
International	
  Pact	
  on	
  Civil	
  and	
  Political	
  Rights.3	
  

5. According	
   to	
   the	
   records	
   of	
   the	
  NGO	
   Espacio	
   Público,	
   from	
   the	
   year	
   2010	
   onwards	
   the	
  
implementation	
  of	
  these	
  laws	
  and	
  standards	
  contrary	
  to	
  the	
  development	
  of	
  international	
  
human	
   rights	
   law	
   recorded	
   a	
   substantial	
   increase	
   in	
   the	
   number	
   of	
   documented	
  
denouncements 4 .	
   The	
   following	
   table	
   shows	
   the	
   sustained	
   increase	
   of	
   cases	
   with	
  
allegations	
  of	
  violations	
  of	
  freedom	
  of	
  expression	
  since	
  2011,	
  characterized	
  by	
  periods	
  of	
  
closure	
   of	
   newspapers	
   and	
   punitive	
   measures,	
   followed	
   by	
   a	
   period	
   of	
   increased	
  
restrictions	
  on	
  paper	
  and	
  other	
  direct	
  and	
   indirect	
   restrictions	
   to	
   freedom	
  of	
  expression	
  
and	
   information 5 :	
   Cases	
   with	
   allegations	
   of	
   violations	
   of	
   freedom	
   of	
   expression	
   in	
  
Venezuela	
  (2011-­‐2014)	
  

	
  
*Fuente	
  Espacio	
  Público	
  

6. According	
  to	
  the	
  current	
  text	
  of	
  the	
  Law	
  on	
  Social	
  Responsibility	
   in	
  Radio,	
  Television	
  and	
  
Electronic	
   Media,	
   a	
   channel	
   or	
   radio	
   station	
   may	
   be	
   fined,	
   suspended	
   or	
   its	
   concesion	
  
revoked	
   if	
   elements	
   of	
   violence	
   or	
   language	
   that	
   can	
   be	
   interpreted	
   by	
   the	
   State	
   as	
  
destabilizing	
   or	
   unsuitable	
   for	
   children	
   are	
   broadcast	
   during	
   a	
   live	
   stream.	
   Clause	
   2	
   of	
  
Article	
   2	
   states	
   that	
   is	
   up	
   to	
   the	
   proper	
   officer’s	
   judgment	
   to	
   decide	
   whether	
   or	
   not	
  
subject	
  to	
  punishment	
  in	
  a	
  transmission.	
  The	
  penalty	
  is	
  3%	
  to	
  10%	
  of	
  annual	
  gross	
  income,	
  
or	
  even	
  the	
  revocation	
  of	
  the	
  concession.	
  
	
  

	
  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
3Espacio Público "Critical review of the draft amendment to the Law Resorte" Recovered in: 28/04/2015d 
from:  http://goo.gl/VcAsoE 
4 Espacio Público (2011). Inform 2012. Situation of the right to freedom of expression in Information, 
Espacio Público (2012). Inform 2013. Situation of the right to freedom of expression in Information, 
Espacio Público (2013). Inform 2014. Situation of the right to freedom of expression in Information 
5 Espacio Público (2012). Inform 2013. Situation of the right to freedom of expression in Information. 
 

139	
   169	
   220	
   350	
  

2011	
   2012	
   2013	
   2014	
  

Cases	
  with	
  allegaKons	
  of	
  violaKons	
  
of	
  freedom	
  of	
  expression	
  in	
  

Venezuela	
  (2011-­‐2014	
  



7	
  
	
  

CONATEL’s	
  Actions 	
  

7. In	
  2014	
  Venezuela	
  went	
  through	
  a	
  period	
  of	
  social	
  conflict,	
  characterized	
  by	
  an	
  increase	
  in	
  
meetings	
  and	
  street	
  demonstrations	
  since	
  February	
  8,	
  2014.	
  At	
  this	
  juncture,	
  on	
  February	
  
11,	
   2014,	
   CONATEL’s	
   Board	
   of	
   developed	
   Social	
   responsibility	
   in	
   Radio	
   and	
   Television	
  
issued	
   a	
   statement	
   in	
   which	
   he	
   warned	
   of	
   the	
   possibility	
   of	
   further	
   sanctions	
   against	
  
service	
  providers	
  on	
   radio,	
   television	
  and	
  electronic	
  media	
   that	
   covered	
  acts	
  of	
   violence	
  
recorded	
   in	
   several	
   states	
   during	
   the	
   protests.	
   These	
   ads	
   creates	
   a	
   muting	
   effect	
   and	
  
encourages	
   self-­‐censorship	
   for	
   fear	
   of	
   further	
   consequences	
   of	
   exercising	
   the	
   right	
   to	
  
speak.	
  

8. As	
   a	
   result	
   there	
  was	
   little	
   availability	
   of	
   information	
   on	
   national	
   audiovisual	
   networks,	
  
leading	
   to	
   the	
   displacement	
   of	
   the	
   audience	
   to	
   international	
   news	
   channels	
   and	
   social	
  
networks	
   for	
   information.	
   The	
   day	
   after	
   the	
   pronouncement	
   of	
   CONATEL	
   above,	
   the	
  
February	
  12,	
  2014,	
  coinciding	
  with	
   the	
  violence	
   in	
  which	
   three	
  people	
  were	
  killed	
   in	
   the	
  
context	
  of	
   the	
  protests:	
   Juan	
  Montoya,	
  Bassil	
  Dacosta	
  and	
  Robert	
  Redman,	
  President	
  of	
  
the	
   Republic	
   ordered	
   blocking	
   an	
   international	
  media6.	
   This	
   decision	
  was	
   abided	
   by	
   the	
  
National	
   Telecommunications	
   Commission	
   and	
   taken	
   without	
   any	
   administrative	
   or	
  
judicial	
  procedure.	
  	
  

9. NTN24,	
   a	
   Colombian	
   television	
   channel	
   broadcast	
   in	
   Venezuela	
   through	
   cable	
   television	
  
remained	
  providing	
   information	
  related	
  to	
  complaints	
  or	
  remarks	
  on	
  the	
  situation	
   in	
  the	
  
country	
   at	
   this	
   juncture.	
   This	
   channel	
   was	
   suddenly	
   taken	
   out	
   of	
   the	
   supply	
   of	
   cable	
  
channels,	
   and	
   aditionally,	
   their	
  web	
   pages,	
   YouTube	
   channels	
   and	
   social	
   networks	
  were	
  
blocked 7 .	
   During	
   the	
   following	
   months,	
   NTN24	
   took	
   out	
   several	
   domains	
   to	
   avoid	
  
blockages	
  to	
  its	
  website	
  from	
  Venezuela,	
  all	
  were	
  blocked	
  by	
  Conatel.	
  16	
  blocked	
  domains	
  
are:	
   www.ntn24.com,	
   www.portalntn24.com,	
   www.canalntn24.tv,	
   www.ntn24we.com,	
  
www.portalntn24.tv,	
   www.canalntn24.info,	
   www.portalntn24.info,	
   www.ntnve.com,	
  
	
  www.ntn24noticias.com,	
   www.portalntn24.net,	
   www.ntn24ve.com,	
  
	
  www.canalntn24.com,	
   www.portalntn24.com,	
   www.ntn24venezuela.com,	
  
	
  www.ntn24venezuela.com	
  and	
  www.ventn24.com.	
  Until	
  the	
  date	
  on	
  which	
  this	
  report	
  is	
  
written	
  in	
  May	
  2015,	
  NTN24	
  can	
  not	
  broadcast	
  in	
  Venezuela	
  neither	
  through	
  by	
  cable	
  nor	
  
those	
  websites.	
  

10. In	
  addition,	
  it	
  was	
  announced	
  that	
  reporters	
  from	
  CNN	
  En	
  Español	
  would	
  not	
  be	
  allowed	
  
to	
  work	
  and	
  the	
  network	
  was	
  threatened	
  with	
  being	
  removed	
  from	
  the	
  air	
  for	
  "poisoning	
  
by	
  their	
  lies"	
  according	
  to	
  the	
  President	
  of	
  the	
  Republic	
  Nicolas	
  Maduro8.	
  Such	
  statements	
  
and	
  subsequent	
  decisions	
  are	
  associated	
  with	
  discretionary	
  mechanisms	
  that	
  prevent	
  the	
  
free	
  flow	
  of	
  information.	
  	
  

	
  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
6 VIDEO: Maduro confirms that it was a decision output air NTN24 State: Recovered on 28/04/2015 
from: https://www.youtube.com/watch?v=nu5IsnYaG-M , Declarations RSMRTV CONATEL’s oficial 
web site, recovered on 28/04/15 from: http://www.conatel.gob.ve/william-castillo-el-espectro-
radioelectrico-no-es-propiedad-privada/ 
7 Statement by the news network NTN24. Recovered on 28/04/2015 from: 
http://www.ntn24.com/noticia/comunicado-ntn24-censurado-en-venezuela-ahora-en-internet-25964 
8Video: Maduro: CNN is leaving Venezuela "if it does not cease its war propaganda" Recovered on 
28/04/15 from: https://www.youtube.com/watch?v=HD_JyqY74o4, Inter American Press Association 
(IAPA) condemned "news blackout" applied in Venezuela by Nicolas Maduro’s government. Recovered 
on 28/04/15 from: http://goo.gl/C4ScTT 



8	
  
	
  

On	
  violations	
  documented	
  by	
  Conatel 	
  

11. The	
  list	
  of	
  more	
  than	
  18,071	
  violations	
  identified	
  by	
  CONATEL	
  (paragraphs	
  249	
  and	
  250	
  of	
  
the	
   answers),	
   despite	
   being	
   public	
   information,	
   is	
   not	
   available9.	
   In	
   this	
   regard,	
   Espacio	
  
Público	
  requested	
  this	
  information10	
  and	
  no	
  response	
  was	
  obtained.	
  With	
  the	
  information	
  
available	
  on	
  the	
  website	
  of	
  CONATEL11	
  and	
  what’s	
  been	
  publicly	
  reported	
  by	
  the	
  affected	
  
media	
   themselves,	
   sanctions	
   there	
   reflected	
   reveal	
   that	
   in	
   more	
   than	
   ten	
   years	
   of	
  
operation	
   of	
   the	
   Act,	
   there	
   are	
   no	
   processes	
   open	
   to	
   public	
   programs	
   or	
   public	
   media	
  
managed	
  by	
  the	
  Venezuelan	
  government	
  and	
  favorable	
  to	
  the	
  official	
  line,	
  but	
  only	
  those	
  
that	
  remain	
  critical	
  to	
  government’s	
  management.	
  

12. With	
   regard	
   to	
   the	
   judgment	
   of	
   the	
  Human	
  Rights	
   Inter-­‐American	
   Court’s12	
  sentence	
   on	
  
Globovision	
   mentioned	
   in	
   paragraph	
   252	
   of	
   the	
   report	
   of	
   the	
   Venezuelan	
   State,	
   it	
   is	
  
omitted	
  that	
  its	
  referred	
  to	
  a	
  consistent	
  case,	
  specifically	
  to	
  "statements	
  by	
  public	
  officials,	
  
physical	
  and	
  verbal	
  aggression,	
  and	
  obstructions	
  to	
   journalistic	
  work	
  committed	
  by	
  state	
  
agents	
   and	
   individuals	
   to	
   the	
   detriment	
   of	
   44	
   people	
   linked	
   to	
   the	
   television	
   channel	
  
Globovisión." 13 	
  The	
   case	
   exposed	
   along	
   the	
   sentence	
   does	
   not	
   concern	
   in	
   any	
   way	
  
sanctions	
  on	
  the	
  Law	
  of	
  Radio,	
  Television	
  and	
  Electronic	
  Media	
  Social	
  Responsibility	
  so	
  it	
  is	
  
irrelevant	
  in	
  response	
  to	
  question	
  20	
  of	
  the	
  list	
  of	
  issues	
  the	
  HRC	
  referred	
  to	
  the	
  penalties	
  
for	
  alleged	
  incitement.	
  Also,	
  although	
  this	
   law	
  was	
  promulgated	
  on	
  December	
  9,	
  2004,	
   it	
  
was	
  partially	
  amended	
  on	
  December	
  22,	
  2010	
  emphasizing	
  its	
  restrictive	
  nature,	
  while	
  this	
  
ammend’s	
  date	
  is	
  more	
  recent	
  than	
  the	
  cited	
  case	
  of	
  the	
  Inter-­‐American	
  Court	
  of	
  Human	
  
Rights.	
  	
  

The	
  lack	
  of	
  independence	
  of	
  the	
  Social	
  Responsibility	
  Directorate	
  of	
  Conatel	
  

13. Social	
   Responsibility	
   Directorate	
   of	
   Conatel	
   is	
   the	
   institution	
   responsible,	
   among	
   other	
  
things,	
  to	
  impose	
  sanctions	
  on	
  the	
  media	
  that,	
  at	
  its	
  discretion,	
  commit	
  any	
  of	
  the	
  crimes	
  
of	
   the	
   Law	
   on	
   Social	
   Responsibility	
   in	
   Radio	
   and	
   Television	
  Media.	
   This	
   directorate	
  was	
  
created	
  by	
  Article	
  20	
  of	
  the	
  Law,	
  where	
  its	
  composition,	
  powers	
  and	
  operation	
  are	
  set.	
  

14. The	
  members	
  of	
  this	
  Directorate,	
  according	
  the	
  Law,	
  are	
  as	
  follows:	
  	
  
	
  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
9 Regarding the access to public information, which is related to the dimension of freedom of expression 
in what it comes to seek, receive and impart information and ideas of all kinds, according to the results 
a study of inquiries carried out by Espacio Público in 2013, evidenced that 
in 96% of cases inquiries are not answered properly. Espacio Público (2012). Inform 2013. Situation on 
the Right to Freedom of Expression and Information. 
10Espacio Público sent a request for information to the National Telecommunications Commission 
(Conatel) on April 30, 2012 concerning the Punitive Administrative Proceedings opened under the Resorte 
Law; The NGO ratified its petition on 14 May and 11 June 2012. CONATEL was silent. In October 23, 
2012 the Second Court of Administrative let the demand proceed. Injunction refused. In April 18, 2013 the 
trial hearing was held. In May 30, 2013 judgment in which the object is declared decayed was issued. The 
appeal was served in June 13, 2013; in date of October 9, 2013 is reported in writing to substantiate the 
appeal filed. On February 6, 2014, A diligence was introduced to request a decision on appeal. 
11 National Telecommunications Commission’s official site. Consulted on 23/04/2015 from: 
http://www.conatel.gob.ve/ 
12 Court HR. Perozo and other Vs Venezuela. Order of the President of the Inter-American Court of 
Human Rights dated on March 18, 2008. Recovered on 22/042015 from:  
http://www.corteidh.or.cr/docs/asuntos/perozo_18_03_08.pdf 
13 Data Sheet of the case Perozo and others Vs. Venezuela. Recovered on 22/042015 from:    
http://www.corteidh.or.cr/CF/Jurisprudencia2/ficha.cfm?nId_Ficha=262&lang=es 



9	
  
	
  

a. The	
  General	
  Director	
  of	
  the	
  National	
  Telecommunications	
  Commission,	
  who	
  shall	
  
preside,	
  and	
  one	
  representative	
  for	
  each	
  of	
  the	
  following	
  organizations:	
  

b. The	
  ministry	
  or	
  agency	
  with	
  competence	
   in	
  communication	
  and	
   information,	
   the	
  
ministry	
  or	
  agency	
  with	
  responsibility	
  for	
  culture	
  	
  

c. The	
  ministry	
  or	
  agency	
  with	
  jurisdiction	
  over	
  education	
  and	
  sport,	
  agency	
  or	
  entity	
  
with	
  responsibility	
  for	
  consumer	
  and	
  user	
  protection,	
  

d. The	
   Woman	
   National	
   Institute,	
   the	
   Children	
   and	
   teenager’s	
   Rights	
   National	
  
Council,	
  

e. A	
  representative	
  for	
  the	
  churches	
  
f. Two	
   representatives	
   of	
   organizations	
   of	
   users	
   registered	
   at	
   the	
   National	
  

Telecommunications	
  Commission,	
  and	
  	
  
g. An	
   educator	
   representing	
   schools	
   of	
   social	
   communication	
   from	
   national	
  

universities.	
  	
  
	
  	
  

15. Currently,	
  for	
  the	
  month	
  of	
  April	
  2015,	
  according	
  to	
  information	
  from	
  the	
  official	
  website	
  
of	
  CONATEL,	
  the	
  Directorate	
  is	
  comprised	
  of	
  the	
  following	
  persons:	
  

a. Chaired	
  by	
  the	
  General	
  Director	
  and	
  President	
  of	
  the	
  RSB,	
  William	
  Castillo;	
  
b. Hind	
   El	
   Anderi,	
   representing	
   the	
  Ministry	
   of	
   Popular	
   Power	
   for	
   Communication	
  

and	
  Information;	
  
c. Isbelia	
   Montiel,	
   representing	
   the	
   Ministry	
   of	
   Popular	
   Power	
   for	
   Indigenous	
  

Peoples;	
  
d. Maureen	
  Riveros,	
  representing	
  the	
  Ministry	
  of	
  Popular	
  Power	
  for	
  Culture;	
  
e. Elena	
  Medina,	
  representing	
  the	
  Ministry	
  of	
  Popular	
  Power	
  for	
  Women	
  and	
  Gender	
  

Equality;	
  
f. Pedro	
   Prieto	
   and	
   Samir	
   Luzardo,	
   as	
   spokesmen	
   for	
   the	
   Organization	
   of	
  

Telecommunications	
  Services	
  Users.	
  
	
  

16. The	
   decisions	
   of	
   this	
   institution	
   are	
   taken	
   by	
   simple	
   majority.	
   According	
   to	
   the	
  
composition	
   mentioned	
   in	
   the	
   preceding	
   paragraphs	
   it	
   is	
   noted	
   that	
   there	
   are	
   five	
  
members	
  who	
  are	
  directly	
  appointed	
  by	
   the	
  Executive	
  Power.	
  This	
  distribution	
  does	
  not	
  
generate	
  the	
  necessary	
  impartiality	
  of	
  the	
  Board	
  and	
  the	
  intitution	
  it	
  represents.	
  

17. In	
  addition,	
  the	
  General	
  Director	
  of	
  the	
  National	
  Telecommunications	
  Commission	
  and	
  the	
  
Directive	
   Council	
   members	
   and	
   alternates	
   are	
   freely	
   removed	
   by	
   the	
   President	
   of	
   the	
  
Republic.	
  None	
  of	
   these	
   representatives	
  has	
   stability	
   in	
  his	
   capacity	
  as	
   representative	
   to	
  
the	
  Directorate;	
  according	
  to	
  the	
  Telecommunications	
  Organic	
  Law	
  in	
  its	
  40th	
  Article:	
  The	
  
Directive	
  Council	
  shall	
  consist	
  of	
  the	
  General	
  Director	
  of	
  the	
  National	
  Telecommunications	
  
Commission	
   who	
   will	
   preside	
   and	
   four	
   directors,	
   who	
   will	
   be	
   of	
   free	
   appointment	
   and	
  
removal	
  of	
  the	
  President	
  of	
  the	
  Republic,	
  each	
  of	
  which	
  shall	
  have	
  an	
  alternate,	
  appointed	
  
or	
  designated	
  in	
  the	
  same	
  way,	
  who	
  fill	
  temporary	
  vacancies.	
  

Venezuelan	
  Penal	
  Code:	
  Case	
  of	
  the	
  Journal	
  Tal	
  Cual 14	
  

18. The	
   Venezuelan	
   Penal	
   Code	
   and	
   other	
   laws	
   continue	
   to	
   set	
   speeches	
   criminal	
   offenses	
  
against	
  public	
  officials	
  and	
  keep	
  having	
  serious	
  consequences	
  for	
  the	
  media	
  and	
  freedom	
  
of	
  expression	
  in	
  Venezuela.	
  One	
  of	
  the	
  most	
  affected	
  media	
  is	
  the	
  15	
  years	
  old	
  journal	
  Tal	
  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
14  Tal Cual Journal. Summary of the Case. Recovered on 20/05/2015 from URL: 
http://talcualdigital.com/movil/visor.aspx?id=108706 



10	
  
	
  

Cual,	
   which	
   after	
   8	
   legal	
   proceedings	
   stopped	
   circulating	
   daily	
   and	
   became	
   a	
   weekly	
  
publication.	
  	
  

19. On	
  September	
  26,	
  2003	
  was	
  the	
  first	
  attempt	
  to	
  economically	
  pressure	
  through	
  the	
  courts.	
  
Vicente	
   Rosas	
   (closely	
   linked	
   to	
   the	
   then	
   president	
   of	
   the	
   Center	
   Simon	
   Bolivar,	
   Jose	
  
Vicente	
   Cabezas)	
   sued	
   for	
   damages	
   before	
   the	
   Second	
   Court	
   of	
   First	
   Instance	
   in	
   Civil,	
  
Commercial	
  and	
  Transit	
  of	
  the	
  Judicial	
  District	
  of	
  Caracas,	
  both	
  newspaper	
  and	
  its	
  Director	
  
Teodoro	
  Petkoff.	
  

20. In	
  January	
  2006,	
  the	
  Council	
  for	
  Protection	
  of	
  Rights	
  of	
  Children	
  and	
  Adolescents	
  from	
  Lara	
  
state	
   began	
   administrative	
   proceedings	
   against	
   the	
   newspaper,	
   Laureano	
  Marquez	
   and	
  
Teodoro	
   Petkoff,	
   by	
   an	
   editorial	
   referring	
   to	
   the	
   youngest	
   daughter	
   of	
   the	
   late	
   Hugo	
  
Chavez,	
  and	
  signed	
  by	
  the	
  comedian.	
  

21. Subsequently,	
  by	
  the	
  publication	
  of	
  a	
  photo	
  of	
  the	
  Bello	
  Monte	
  morgue	
  initially	
  published	
  
by	
   the	
   newspaper	
   El	
   Nacional,	
   an	
   action	
   against	
   the	
   newspaper	
   for	
   the	
   Protection	
   of	
  
Children	
  and	
  Adolescents	
  was	
  brought	
  by	
  the	
  Public	
  Defender,	
  which	
  met	
  initially	
  the	
  12th	
  
substantiation	
   tribunal	
   of	
   the	
   Court	
   of	
   Protection	
   of	
   Children	
   and	
   Adolescents	
   of	
   the	
  
Metropolitan	
  Area	
  of	
  Caracas. 

22. Caracas	
   29th	
   Control	
   Court,	
   ran	
   by	
   Judge	
   Barbara	
   Gabriela	
   Cesar	
   Siero,	
   granted	
   the	
  
application	
   by	
   the	
   president	
   of	
   the	
   National	
   Assembly,	
   Diosdado	
   Cabello,	
   to	
   the	
  
directorate	
   of	
   the	
   journal	
   Tal	
   Cual	
   and	
   against	
   writer	
   Carlos	
   Genatios,	
   for	
   alleged	
  
aggravated	
  defamation,	
  and	
  agreed	
  injunctions	
  against	
  the	
  defendants.	
  

23. In	
  March	
   2014	
   the	
   citizen	
   Diosdado	
   Cabello	
   president	
   of	
   the	
  National	
   Assembly,	
   filed	
   a	
  
criminal	
  complaint	
  to	
  the	
  directorate	
  of	
  the	
  journal	
  Tal	
  Cual	
  and	
  writer	
  Carlos	
  Genatios	
  for	
  
the	
  crime	
  of	
  aggravated	
  defamation.	
  According	
  to	
  Cabello,	
  an	
  opinion	
  article	
  published	
  by	
  
that	
   writer	
   in	
   the	
   newspaper	
   Tal	
   Cual	
   attributed	
   the	
   phrase	
   "if	
   they	
   do	
   not	
   like	
   the	
  
uncertainty,	
   get	
   out",	
   which	
   denies	
   having	
   said.	
   The	
   29th	
   Court	
   of	
   Criminal	
   Control	
   of	
  
Greater	
  Caracas	
  ruled	
  on	
  March	
  6,	
  2014	
  declaring	
  the	
  application	
  admissible	
  and	
  imposing	
  
precautionary	
  measures	
   including	
   a	
   ban	
   on	
   leaving	
   the	
   country	
   and	
  weekly	
   appearance	
  
before	
  the	
  Tribunal	
  of	
  the	
  writer	
  and	
  the	
  four	
  members	
  of	
  the	
  media’s	
  Directorate.	
  

24. On	
   February	
   27,	
   2015,	
   and	
   after	
   facing	
   eight	
   judicial	
   procedures	
   in	
   fifteen	
   years	
   of	
  
existence,	
  the	
  journal	
  Tal	
  Cual	
  stopped	
  circulating	
  daily	
  and	
  became	
  weekly.	
  

Ban	
  on	
  leaving	
  the	
  country	
  to	
  22	
  media	
  executives 	
  

25. On	
  April	
  21,	
  2015,	
  Diosdado	
  Cabello	
  announced	
  that	
  he	
  filed	
  a	
  lawsuit	
  in	
  court	
  against	
  Tal	
  
Cual	
   and	
   other	
   Venezuelan	
   media	
   that	
   reproduced	
   information	
   published	
   by	
   the	
  
newspaper	
   ABC	
   from	
   Spain.	
   The	
   information	
   is	
   based	
   on	
   information	
   supplied	
   by	
   the	
  
member	
  of	
  Hugo	
  Chavez’s	
  first	
  security	
  ring,	
  Leamsy	
  Salazar.	
  In	
  this	
  journalistic	
  work	
  they	
  
accuse	
   him	
   of	
   being	
   allegedly	
   linked	
   to	
   drug	
   trafficking.	
   Demand	
   in	
   Venezuela	
   includes	
  
shareholders,	
  directors,	
  and	
  media	
  owners	
  and	
  editorial	
  board	
  members.	
  President	
  of	
  the	
  
National	
  Assembly	
  since	
  January	
  2015	
  had	
  warned	
  that	
  he	
  would	
  use	
  legal	
  means	
  against	
  



11	
  
	
  

the	
  media	
  for	
  publishing	
  statements	
  by	
  Salazar.	
  This	
  demand	
  can	
  lead	
  to	
  a	
  heavy	
  fine	
  and	
  
imprisonment.15	
  

26. On	
  May	
  12,	
  2015	
  the	
  Venezuelan	
  Judge	
  Maria	
  Eugenia	
  Nunez	
  issued	
  the	
  restraining	
  order	
  
preventing	
  owners	
  and	
  managers	
  of	
  the	
  National	
  daily	
  Tal	
  Cual	
  and	
  digital	
  publication	
  La	
  
Patilla	
   from	
   leaving	
  Venezuela,	
  as	
   requested	
  by	
   the	
  citizen	
  Diosdado	
  Cabello	
   to	
  bring	
   its	
  
libel	
   suit	
   on	
   23	
   April.	
   The	
   application	
   of	
   such	
   interim	
   measures	
   involves	
   an	
   early	
  
application	
  of	
  a	
  punishment	
  without	
  due	
  process	
  exhaust.	
  Demand	
  is	
  selectively	
  applied	
  to	
  
these	
   three	
  Venezuelan	
  media,	
  with	
   a	
   known	
   critical	
   position,	
   although	
   the	
   information	
  
was	
  reproduced	
  in	
  at	
  least	
  other	
  Venezuelan	
  media.	
  

27. To	
  these	
  restrictions,	
   it	
  sums	
  the	
   shortage	
  of	
   raw	
  material,	
  due	
  to	
   limited	
  access	
  to	
  the	
  
newsprint,	
  as	
  one	
  of	
  the	
  reasons	
  that	
  drives	
  the	
  action	
  taken	
  by	
  the	
  newspaper	
  Tal	
  Cual,	
  
that	
  will	
   also	
   remain	
   in	
   its	
   digital	
   version	
   and	
   is	
   not	
   the	
   only	
   journal	
   suffering	
   after	
   the	
  
impossibility	
   of	
   importing	
   inputs.	
   Since	
   the	
   second	
   half	
   of	
   2013,	
   newspapers	
   have	
  
denounced	
  restrictions	
   to	
  purchase	
   the	
  paper	
  needed	
   to	
  print.	
  At	
   first	
   they	
  disapproved	
  
the	
   foreign	
   exchange	
   for	
   imports,	
   after	
   the	
   state-­‐owned	
   Corporation	
   Maneiro	
  
monopolizes	
   the	
   import	
   and	
   sale	
   of	
   newsprint.	
   As	
   a	
   result	
   at	
   least	
   ten	
   independent	
  
newspapers	
  or	
  critics	
  complained	
  about	
  the	
  lack	
  of	
  paper	
  supply,	
  others	
  have	
  reduced	
  the	
  
number	
  of	
  editions	
  and	
  pages,	
  while	
  others	
  disappeared16.	
  For	
  the	
  moment	
  this	
  report	
   is	
  
written,	
  May	
  2015,	
  dailies	
  El	
  Impulso,	
  El	
  Carabobeño,	
  El	
  Correo	
  del	
  Caroni,	
  El	
  SIglo	
  and	
  La	
  
Nación	
  have	
  filled	
  the	
  paperwork	
  to	
  request	
  the	
  input	
  but	
  have	
  not	
  obtained.	
  So	
  it	
  is	
  that	
  
they	
  have	
  declared	
  threatened	
  with	
  forced	
  closure.17	
  18	
  

On	
  expanding	
  private	
  media:	
  	
  

28. The	
   Regional	
   Alliance	
   for	
   Free	
   Expression	
   and	
   Information	
   Article	
   XIII	
   introduced	
   the	
  
report	
   	
  entitled	
  "State	
  Control	
  of	
  the	
  Media".	
   In	
  the	
  chapter	
  corresponding	
  to	
  Venezuela	
  
the	
  report	
  notes	
  that	
  it	
  is	
  unclear	
  who	
  own	
  the	
  media	
  that	
  have	
  been	
  sold	
  in	
  the	
  past	
  five	
  
years.	
  As	
  for	
  state-­‐owned,	
  they	
  show	
  that	
  for	
  2011,	
  according	
  to	
  information	
  available,	
  out	
  
of	
  1045	
  authorized	
  media,	
  38.8%	
  is	
  considered	
  as	
  an	
  "ally"	
  of	
  governance,	
  while	
  24.9%	
  are	
  
considered	
  opposition,	
  and	
  13,	
  2%	
  is	
  labeled	
  "with	
  approach",	
  indicating	
  that	
  at	
  least	
  52%	
  
of	
  the	
  media	
  (television,	
  radio	
  and	
  press)	
  has	
  a	
  pro-­‐government	
  editorial	
  line.	
  19	
  

29. Due	
   to	
   the	
   sale	
   of	
   media	
   and	
   changing	
   their	
   editorial	
   line	
   from	
   criticism	
   of	
   the	
  
government,	
  to	
  a	
  favorable	
  line,	
  we	
  can	
  infer	
  the	
  2015	
  increase	
  of	
  this	
  proportion	
  of	
  ally	
  
media	
   or	
   approach	
   to	
   the	
   government	
   line.	
   An	
   example	
   of	
   this	
   media	
   that	
   have	
  made	
  
transition	
  are:	
  

a. Television:	
   Televisora	
   de	
   Oriente,	
   closure	
   of	
   City	
   Televisión,	
   Catatumbo	
   Tv,	
  
Globovisión	
  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
15 Tal Cual Journal’s Statement, recovered on 28/04/15 from: http://impactocna.com/tal-cual-deja-de-ser-
diario-para-convertirse-en-semanario/ 
16 Venezuelan Newspapers will receive borrowed paper from Colombia. Recovered on 25/05/2015 from 
URL:  http://espaciopublico.org/index.php/noticias/1-libertad-de-expresi/2946-andiarios-presta-papel-
venezuela 
17 300 people will lose their Jobs if the Goverment does not assign paper to El Carabobeño. Recovered on 
20/05/2015 from URL: http://goo.gl/c2lVPz 
18El Impulso waits for news print. Recovered on 20/05/2015 from URL: http://goo.gl/3Fuxu7 
19 Alianza Regional: Inform about the State Control over Media. Recovered on 20/05/2015 from URL:  
http://bitly.com/1E6H57h 



12	
  
	
  

b. Press:	
  Editorial	
  Primicias	
  in	
  Bolívar	
  State,	
  the	
  Journal	
  De	
  Frente,	
  Extra	
  and	
  Oriental,	
  
from	
  Monagas,	
  Versión	
  Final,	
  El	
  Luchador,	
  Últimas	
  Noticias	
  

c. Radio:	
  Circuito	
  FM	
  Center	
  
30. After	
   thesale	
  of	
   formerly	
  government	
  critic	
  media	
   the	
  NGO	
  Espacio	
  Público	
  conducted	
  a	
  

study	
  in	
  print	
  media	
  where	
  these	
  patterns	
  were	
  identified:	
  
i. Editorial	
   space	
   reduction	
   in	
   claims	
   made	
   by	
   journalists'	
   sources	
  

	
  
ii. Invisibility	
  of	
  opposition	
  political	
  leaders	
  
iii. Change	
  of	
  titles	
  and	
  changes	
  in	
  the	
  notes	
  to	
  favor	
  government	
  positions	
  
iv. Exacerbation	
  of	
  conflicts	
  in	
  the	
  coalitions	
  of	
  opposition	
  
v. Dismantling	
  of	
  the	
  Research	
  Units	
  
vi. Harassment	
   of	
   journalists	
   for	
   reasons	
   associated	
   with	
   the	
   coverage	
   of	
  

sensitive	
  issues	
  to	
  government	
  elites	
  
vii. Progressive	
  replacement	
  of	
  journalists	
  by	
  reporters	
  openly	
  sympathetic	
  to	
  

the	
   government	
   and	
   belonging	
   to	
   the	
   Bolivarian	
   Communication	
   and	
  
Information	
  System.	
  	
  

31. The	
   Venezuelan	
   State	
   has	
   created	
   new	
   print	
   and	
   television	
   media,	
   and	
   supports	
   the	
  
management	
  of	
  pro-­‐government	
  and	
  community	
  media,	
  however	
  there	
  are	
  no	
  criteria	
  to	
  
ensure	
   independence	
   in	
   their	
   concession	
   them,	
   or	
   that	
   are	
   not	
   controlled	
   or	
   linked	
   to	
  
organs	
   or	
   government	
   agencies	
   or	
   political	
   parties.	
   Also	
   in	
   2014	
   and	
   2015,	
   they	
   have	
  
established	
   regional	
   versions	
   of	
   the	
   State	
   daily	
   Ciudad	
   Caracas:	
   Ciudad	
   Petare,	
   Ciudad	
  
Valencia,	
   Ciudad	
  Portuguesa.	
   The	
  newspaper	
  of	
   the	
   ruling	
  party,	
  which	
   came	
   in	
   the	
   last	
  
half	
  of	
  2014,	
  and	
  is	
  called	
  CuatroF	
  referring	
  to	
  the	
  February	
  4,	
  1992	
  date	
  of	
  the	
  coup	
  led	
  
by	
  former	
  President	
  Hugo	
  Chavez,	
  was	
  also	
  created.	
  

Attacks	
  and	
  systemic	
  disqualification	
  of	
  media	
  and	
  journalists	
  

32. The	
  radio	
  spectrum	
  of	
  public	
  funding	
  domain	
  and	
  is	
  still	
  used	
  for	
  the	
  government	
  partisan	
  
political	
   purposes.	
   Programs	
   of	
   public	
   media,	
   which	
   belong	
   to	
   all	
   citizens	
   and	
   whose	
  
function	
  is	
  to	
  open	
  tribune	
  to	
  the	
  various	
  sectors	
  of	
  national	
  life,	
  are	
  instead	
  monopolized	
  
by	
  the	
  government	
  sector	
  in	
  the	
  interests	
  of	
  "communicational	
  hegemony"	
  that	
  excludes	
  
and	
  criminalizes	
  dissidence.	
  In	
  some	
  cases,	
  is	
  the	
  officials	
  who	
  -­‐	
  in	
  demerit	
  of	
  their	
  status	
  
as	
   public	
   servants	
   -­‐	
   arbitrarily	
   discredit,	
   insult	
   and	
   accuse	
   independent	
   media	
   and	
  
journalists	
  with	
  critical	
  editorial	
  lines.	
  Such	
  is	
  the	
  case	
  of	
  the	
  host	
  of	
  the	
  show,	
  Con	
  el	
  Mazo	
  
Dando,	
  broadcast	
  by	
  Venezolana	
  de	
  Television,	
  Diosdado	
  Cabello,	
  the	
  current	
  President	
  of	
  
the	
  National	
  Assembly,	
  who	
  is	
  the	
  biggest	
  offender	
  among	
  officials,	
  to	
  star	
  in	
  57%	
  of	
  cases	
  
in	
  which	
  the	
  perpetrators	
  are	
  public	
  officials.	
  

33. Most	
  of	
   the	
  violations	
  by	
  cabello	
   fall	
   into	
   the	
  category	
  of	
  verbal	
  harassment	
   (third	
  most	
  
common	
  type),	
  however	
  disqualification	
  is	
  also	
  exercised	
  by	
  other	
  officials	
  as	
  deputies,	
  the	
  
President	
  and	
  security	
  forces.	
  

34. According	
   to	
   the	
   registration	
  of	
   organizations	
   specializing	
   in	
   the	
   situation	
  of	
   freedom	
  of	
  
expression	
  in	
  Venezuela,	
  60%	
  of	
  the	
  violations	
  of	
  freedom	
  of	
  expression	
  was	
  exercised	
  by	
  
the	
  State,	
  represented	
  by	
  the	
  following	
  actors:	
  Security	
  forces	
  (28%)	
  ,	
  government	
  officials	
  
(12%),	
   President	
   of	
   the	
   Republic	
   and	
   administrative	
   institutions,	
   as	
   Conatel,	
   Seniat	
   and	
  
Cencoex	
  with	
  (8%)	
  and	
  state	
  institutions	
  (Ministry	
  of	
  Communication	
  and	
  Supreme	
  Court)	
  
with	
  3%.20	
  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
20Espacio Público (2015) Quarterly report on the situation of the right to freedom of expression and Information in 
Venezuela. Available on: http://goo.gl/QQ4iQ1 



13	
  
	
  

35. In	
  Venezuela	
  the	
  trend	
  of	
  the	
  last	
  decade	
  is	
  maintained,	
  when	
  the	
  security	
  forces	
  were	
  the	
  
main	
  perpetrators.	
  The	
  civil	
  association	
  Espacio	
  Público	
   reported	
   in	
   its	
   latest	
   reports	
   the	
  
persistence	
  of	
  physical	
  attacks	
  (18).	
  Many	
  of	
  the	
  attacks	
  occur	
  in	
  the	
  context	
  of	
  the	
  queues	
  
or	
  lines	
  outside	
  the	
  shops	
  because	
  of	
  the	
  scarcity	
  of	
  various	
  products	
  of	
  the	
  basic	
  basket.	
  
One	
  case	
  concerns	
  the	
  young	
  Raul	
  Quintero	
  Garcia,	
  who	
  was	
  at	
  the	
  queue	
  of	
  a	
  market	
  that	
  
belonged	
   to	
   the	
   State’s	
   trading	
   network	
   of	
   food,	
   in	
   San	
   Bernardino,	
   a	
   town	
   north	
   of	
  
Caracas,	
  who	
  was	
  arrested	
  for	
  photographing	
  the	
  queue	
  with	
  his	
  mobile	
  phone.	
  The	
  young	
  
man	
   was	
   released	
   but	
   with	
   measures	
   for	
   submission	
   to	
   the	
   court	
   every	
   30	
   days.	
   Nine	
  
others	
  were	
   arrested	
  with	
   him	
   for	
   demonstrating	
   outside	
   the	
   establishment,	
   acused	
   for	
  
alleged	
  offenses	
  of	
  public	
  incitement,	
  blockage	
  of	
  roads	
  and	
  resisting	
  arrest.	
  

36. In	
   such	
  cases	
   the	
  coverage	
  has	
  been	
  hampered	
  mostly	
  by	
  police	
  or	
  military	
  bodies	
   (in	
  7	
  
opportunities)	
   and	
   workers	
   in	
   the	
   food	
   outlets	
   (4).	
   Seventeen	
   (17)	
   people	
   -­‐	
   including	
  
media	
  workers	
  and	
  infociudadanos	
  -­‐	
  were	
  subjected	
  to	
  insults	
  and	
  /	
  or	
  physical	
  attacks	
  on	
  
queues,	
  this	
  represents	
  29.31%	
  of	
  total	
  cases	
  in	
  the	
  first	
  quarter	
  of	
  2015	
  (17	
  of	
  58	
  cases)	
  .21	
  

Alejandro	
  Márquez’	
  death	
  

37. In	
   2014	
   Jose	
   Alejandro	
   Márquez,	
   an	
   infociudadano	
   was	
   killed	
   by	
   State	
   Security	
   Forces	
  
because	
   eh	
  was	
   trying	
   to	
   register	
   repression	
   in	
   a	
   street	
   demonstration	
  with	
   his	
  mobile	
  
phone	
  camera	
  	
  

38. On	
  Wednesday,	
  February	
  19,	
  2014,	
  Jose	
  Alejandro	
  Marquez	
  left	
  his	
  home	
  to	
  attend	
  one	
  of	
  
the	
  demonstrations	
  held	
  in	
  La	
  Candelaria,	
  Libertador	
  municipality	
  at	
  Capital	
  District,	
  in	
  the	
  
event	
  an	
  officer	
  of	
  the	
  National	
  Guard	
  stopped	
  him	
  and	
  he	
  demanded	
  to	
  hand	
  over	
  his	
  cell	
  
phone,	
  which	
  recorded	
   incidents	
  of	
  the	
  barricades	
  placed	
  at	
  the	
  corner	
  of	
  Candilito.	
  The	
  
professional	
   ran	
   to	
   avoid	
   being	
   submitted	
   and	
   the	
   officer	
   shot.	
   The	
   victim	
  was	
   able	
   to	
  
evade	
  the	
  bullets,	
  but	
  fell	
  on	
  the	
  sidewalk	
  and	
  hit	
  his	
  head22.	
  

39. Later	
   it	
  was	
   known	
   that	
   the	
   Guard	
   troops	
   beated	
   him	
   and	
   took	
   his	
   cell	
   phone.	
   He	
  was	
  
transferred	
   to	
   Vargas	
  Hospital	
   in	
   Caracas.	
  Marquez	
   relatives	
   reported	
   that	
   in	
   the	
   public	
  
health	
  center,	
  the	
  guards	
  of	
  the	
  people	
  who	
  led	
  the	
  systems	
  engineer	
  on	
  February	
  19	
  at	
  
night,	
  beated	
  him	
  with	
  the	
  butts	
  of	
  their	
  weapons	
  even	
  inside	
  the	
  area	
  devoted	
  to	
  X-­‐ray	
  
studies.	
  Wilfredo	
  Fagúndez,	
  the	
  cousin	
  of	
  Marquez,	
  said	
  according	
  to	
  comments	
  he	
  heard,	
  
that	
   due	
   to	
   complaints	
   of	
   patients	
  who	
  were	
   in	
   the	
   place,	
   they	
   noticed	
   the	
   attitude	
   of	
  
officials	
  and	
  doctors	
  asked	
  them	
  to	
  abandon	
  the	
  medical	
  institution23.	
  Alejandro	
  Marquez,	
  
43,	
   died	
   on	
   Sunday	
   February	
   23	
   at	
   a	
   private	
  medical	
   center	
   after	
   being	
   in	
   a	
   coma	
   and	
  
diagnosed	
  with	
  cerebral	
  death24.	
  	
  

Harassment	
  of	
  information	
  sources 	
  25	
  

40. Insults,	
  disqualifications	
  and	
  arrests	
  were	
  some	
  of	
  the	
  methods	
  used	
  to	
  silence	
  those	
  who	
  
reported	
  on	
  sensitive	
  themes	
  related	
  to	
  state	
  administration	
  that	
  moved	
  public	
  opinion	
  in	
  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
21Espacio Público (2015) Quarterly report on the situation of the right to freedom of expression and Information in 
Venezuela. Available on: http://goo.gl/QQ4iQ1 
22 El Universal, 23 de febrero de 2014, José Alejandro Márquez died. Consulted on 14/03/2014 through 
http://goo.gl/xJuxoH 

23 El Nacional, 26 de febrero de 2014, GNB beated Alejandro Márquez in the Hospital Vargas. Consulted el 14/03/2014 
en http://goo.gl/unh9lP 

24 El Universal, 23 de febrero de 2014, José Alejandro Márquez died. Consulted on 14/03/2014 through 
http://goo.gl/xJuxoH 
25 Ver informe anexo  



14	
  
	
  

Venezuela	
  during	
  the	
  2014	
  issues.	
  Harassment	
  focused	
  on	
  experts	
  about	
  issues	
  related	
  to	
  
insecurity,	
   health	
   and	
   economy.	
   From	
   the	
   political	
   power	
   they	
  were	
   ranked	
   as	
   political	
  
opponents.	
  Body	
  of	
  Scientific,	
  Penal	
  and	
  Criminal	
  Investigations	
  (CICPC)	
  and	
  the	
  Bolivarian	
  
Intelligence	
   Service	
   (SEBIN)	
   conducted	
   these	
   spokesmen	
   arrests.	
   The	
   Helicoide,	
   the	
  
SEBIN’s	
  physical	
  operation	
  center,	
  served	
  as	
  stage	
  for	
  interrogation.	
  

41. In	
   some	
   cases	
   judicial	
   proceedings	
   were	
   initiated	
   against	
   the	
   sources	
   of	
   information,	
  
supported	
   by	
   reforms	
   of	
   the	
   Law	
   on	
   Social	
   Responsibility	
   in	
   Radio,	
   Television	
   and	
  
Electronic	
  Media,	
   the	
  Penal	
  Code	
  and	
   the	
  Code	
  of	
  Military	
   Justice,	
  which	
  also	
   served	
  as	
  
mechanisms	
  to	
  activate	
  the	
  harassment	
  of	
  sources.	
  

42. One	
   of	
   those	
   affected	
   by	
   the	
   judicial	
   harassment	
   of	
   last	
   year	
  was	
   Dr.	
   Angel	
   Sarmiento,	
  
president	
   of	
   the	
   Medical	
   Association	
   of	
   Aragua	
   state,	
   who	
   on	
   September	
   11,	
   2014	
  
confirmed	
  the	
  deaths	
  of	
  eight	
  people	
  because	
  of	
  an	
  unknown	
  disease.	
  He	
  told	
  the	
  media	
  
that	
   the	
   patients	
   died	
   in	
   a	
   span	
   of	
   72	
   hours	
   and	
   the	
   symptoms	
   matched:	
   fever	
   of	
   40	
  
degrees,	
  malaise	
  and	
  a	
  rash	
  which	
  then	
  form	
  blisters,	
  sepsis	
  originating	
  multiorgan	
  failure	
  
resulting	
   disseminated	
   intravascular	
   coagulation,	
   bleeding	
   from	
   ear	
   and	
   nose	
   and	
  
subsequent	
  collapse	
  of	
  the	
  organism.	
  

43. In	
  relation	
  to	
  this	
  case,	
  another	
  pattern	
  of	
  harassment	
  identified	
  was	
  related	
  to	
  the	
  use	
  of	
  
the	
  endowment	
  of	
  functionaries	
  to	
  dismiss	
  the	
  specialized	
  information	
  sources.	
  Following	
  
the	
   statements	
   of	
   Dr.	
   Sarmiento,	
   Tarek	
   El	
   Aissami,	
   ,	
   governor	
   of	
   Aragua	
   state,	
   denied	
  
through	
  his	
  Twitter	
  account	
  on	
  the	
  network	
  (@TareckPSUV)	
  the	
  existence	
  of	
  a	
  bacteria	
  in	
  
the	
   HCM	
   "chains	
   were	
   loosed	
   by	
   SMS	
   (text	
   messages)	
   and	
   digital	
   networks	
   on	
   alleged	
  
bacteria	
   in	
   the	
   Central	
   Hospital	
   of	
   Maracay.	
   Totally	
   false!!"	
   then	
   he	
   said.	
   For	
   his	
   part,	
  
director	
   of	
   Health	
   Corporation	
   in	
   Aragua	
   (Corposalud)	
   –local	
   government	
   attached	
  
institution	
  -­‐,	
  Luis	
  Lopez,	
  said	
  no	
  wonder	
  that	
   it	
   is	
  "The	
  ADECO	
  president	
  (referring	
  to	
  the	
  
opposition	
   party	
   Democratic	
   Action)	
   of	
   the	
   College	
   of	
   Physicians	
   of	
   ARAGUA	
  who	
   leads	
  
this	
  campaign	
  of	
  rumors	
  and	
  terrorism."	
  

44. Doctor	
   Sarmiento	
   received	
   a	
   custodial	
   measure	
   and	
   was	
   accused	
   by	
   the	
   governor	
   of	
  
Aragua	
   state	
   of	
   boosting	
   "terrorists"	
   plans	
   against	
   the	
   Central	
   Hospital	
   of	
   Maracay.	
  
"Officially	
   we	
   will	
   adhere	
   to	
   this	
   research	
   led	
   by	
   the	
   Public	
   Ministry	
   to	
   continue	
   to	
  
denounce	
  all	
  those	
  responsible.	
  And	
  we	
  welcome	
  the	
  decision	
  of	
  the	
  judiciary	
  and	
  Public	
  
Ministry	
  in	
  applying	
  the	
  custodial	
  measure	
  against	
  Mr.	
  Sarmiento"	
  the	
  governor	
  confirmed	
  
at	
  that	
  time.	
  

45. Currently	
   the	
   proceedings	
   against	
   Sarmiento	
   remains	
   open	
   and	
   the	
   doctor	
   is	
   in	
   hiding	
  
outside	
  the	
  country,	
  because	
  it	
  is	
  considered	
  politically	
  persecuted.	
  Ensures	
  that	
  he	
  made	
  
the	
   allegations	
   attached	
   to	
   the	
  Hippocratic	
  Oath,	
   Law	
  of	
  Medicine	
  Practice	
   and	
  Medical	
  
Ethics	
  Code,	
  which	
  obliges	
  him	
  "to	
  report	
  any	
  public	
  health	
  problem	
  that	
  threatens	
  the	
  life	
  
of	
  a	
  human	
  being."	
  

46. On	
   the	
   other	
   hand,	
   the	
   president	
   of	
   the	
   Commission	
   of	
   Electrical	
   Engineers	
   Association	
  
Lara,	
   Luis	
   Vasquez	
   Corro,	
   was	
   held	
   at	
   the	
   headquarters	
   of	
   the	
   Bolivarian	
   Intelligence	
  
Service	
  (Sebin),	
  in	
  Lara	
  state,	
  from	
  April	
  19,	
  2015	
  after	
  having	
  declared	
  to	
  the	
  newspaper	
  
El	
  Impulso	
  on	
  the	
  current	
  situation	
  of	
  the	
  Guri	
  Dam,	
  referring	
  to	
  a	
  possible	
  energy	
  crisis.26.	
  
Last	
  year,	
  Victor	
  Poleo,	
  a	
  former	
  energy	
  vice-­‐minister	
  and	
  member	
  of	
  the	
  Ricardo	
  Zuloaga	
  
group,	
  a	
  team	
  of	
  experts	
  dedicated	
  to	
  the	
  analysis	
  of	
  the	
  behavior	
  of	
  SEN,	
  was	
  quoted	
  by	
  
the	
  SEBIN	
  because	
  of	
  his	
  comments	
  about	
  the	
  situation	
  of	
  the	
  sector.	
  Also	
  in	
  2013,	
  Poleo	
  
and	
   electrical	
   engineers	
   José	
  Manuel	
   Aller,	
   a	
   professor	
   at	
   Simon	
   Bolivar	
  University,	
   and	
  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
26 Declarations by Electric Engineer Luis Vázquez Corro. Recovered on 20/05/2015 from URL: 
http://goo.gl/SklqWo 



15	
  
	
  

Miguel	
   Lara,	
   former	
   director	
   of	
   the	
  Office	
   of	
   Interconnected	
   Systems	
  were	
   cited	
   by	
   the	
  
Body	
   of	
   Scientific,	
   Penal	
   and	
   Criminal	
   Investigations	
  
	
  (CICPC)	
  because	
  of	
  their	
  analysis	
  on	
  the	
  national	
  power	
  crisis.27	
  

Internet:	
  Judicial	
  harassment	
  of	
  social	
  network	
  users,	
  and	
  websites	
  
censorship	
  and	
  blocking	
  	
  

47. The	
   information	
  gap	
   left	
  by	
   traditional	
  media	
   threatened	
  by	
  sanctions	
   through	
  CONATEL	
  
and	
   Law	
   Resorte-­‐ME,	
   prompted	
   more	
   people	
   to	
   seek	
   information	
   on	
   the	
   Web;	
  
unfortunately,	
   the	
  punishment	
  of	
   the	
  expressions	
  on	
  Twitter	
  by	
  senior	
  officials,	
   the	
  web	
  
pages	
   blocking	
   because	
   of	
   dissemination	
   of	
   uncomfortable	
   information	
   for	
   the	
  
government,	
  and	
  leaks	
  or	
  hacks	
  social	
  profiles	
  and	
  emails	
  became	
  frequent.	
  During	
  2014,	
  
in	
  Venezuela,	
  restrictions	
  on	
  the	
  right	
  to	
  freedom	
  of	
  expression	
  on	
  the	
  Internet	
  increased	
  
55%,	
  with	
  a	
  total	
  of	
  31	
  cases.28	
  

48. From	
  February	
  13,	
  2014	
  users	
  of	
   social	
  networking	
  site	
  Twitter	
   reported	
   that	
   they	
  could	
  
not	
  see	
  or	
  download	
  images	
  posted	
  on	
  the	
  website.	
  There	
  were	
  anti-­‐government	
  protests	
  
in	
  major	
   cities	
   across	
   the	
   country,	
   triggered	
  because	
   the	
  day	
  before,	
   February	
  12,	
   three	
  
people	
  had	
  been	
  murdered	
  during	
  protests	
  called	
  to	
  celebrate	
  the	
  Youth	
  Day;	
  traditional	
  
media	
   did	
   not	
   issue	
   consistent	
   information	
   and	
   people	
   knew	
   the	
   facts	
   through	
   social	
  
networks	
  and	
  web	
  portals.	
  

49. With	
   rumors	
  of	
   locks,	
  users	
  began	
   to	
  disseminate	
   tools	
   to	
  access	
   the	
   Internet;	
  even	
   the	
  
official	
  Twitter	
  account	
  in	
  Spanish	
  published	
  "User	
  in	
  #Venezuela:	
  Follow	
  and	
  receive	
  SMS	
  
notifications	
   of	
   any	
   Twitter	
   account.	
   Send	
   "FOLLOW	
   [username]"	
   to	
   89338	
  
(@MovistarVE)",	
   offering	
   the	
   possibility	
   to	
   receive	
   updates	
   from	
   the	
   network	
   without	
  
being	
   connected	
   to	
   the	
   Internet.	
   In	
   turn,	
   the	
   spokesman	
   of	
   Twitter,	
   Un	
   Wexler	
   said:	
  
"Twitter	
  users	
  have	
  been	
  posting	
  photos	
  of	
  the	
  demonstrations	
  in	
  the	
  streets,	
  offering	
  an	
  
alternative	
  to	
  state	
  media.	
  It	
  is	
  not	
  clear	
  if	
  the	
  shots	
  are	
  blocked	
  on	
  all	
  ISPs	
  in	
  Venezuela".	
  

50. Amid	
   this	
   situation,	
   the	
   president	
   of	
   the	
   National	
   Telecommunications	
   Commission	
  
(Conatel),	
  William	
   Castillo,	
   spoke	
   on	
   February	
   14,	
   2014	
   from	
   his	
   profile	
   on	
   Twitter	
   and	
  
acknowledged	
   that	
   the	
   institution	
   blocked	
   "many	
   links	
   from	
   which	
   public	
   sites	
   were	
  
attacked".29.	
  

51. Days	
  later,	
  on	
  February	
  21,	
  the	
  news	
  portal	
  Estamos	
  en	
  Línea	
  reported	
  that	
  the	
  capital	
  of	
  
Tachira,	
  San	
  Cristobal,	
  "where	
  the	
  ports	
  with	
  the	
  best	
  connectivity	
  to	
  the	
  area’s	
  network	
  
are	
   enabled,	
   has	
  more	
   than	
   24	
   hours	
   without	
   access	
   to	
   Internet	
   through	
   CANTV’s	
   ABA	
  
network”;	
   further	
  he	
  explained	
  that	
  the	
   ISP	
  could	
  pull	
  down	
  "the	
  ability	
  of	
  computers	
  to	
  
send	
   no	
  more	
   than	
   a	
   certain	
   amount	
   of	
  Megabits	
   per	
   second,	
  which	
  makes	
   the	
   system	
  
become	
  congested	
  and	
  services	
  are	
  slower	
  than	
  normal".	
  

52. Following	
   the	
   difficulties	
   to	
   access	
   the	
   Internet,	
   the	
   demonstrators	
   started	
   using	
  
alternatives	
  applications	
  to	
  organize;	
  Zello	
  was	
  a	
  popular	
  choice,	
  because	
  it	
  allows	
  users	
  to	
  
turn	
  their	
  phones	
  on	
  radios	
  to	
  transmit	
  voice	
  messages	
  through	
  a	
  tunable	
  channel	
  with	
  up	
  
to	
   600	
   users	
   per	
   channel.	
   From	
   February	
   20	
   application	
   developers	
   reported	
   they	
  were	
  
receiving	
  numerous	
  complaints	
  indicating	
  that	
  Venezuelans	
  could	
  not	
  use	
  the	
  application	
  
in	
  the	
  country	
  without	
  using	
  a	
  VPN	
  connection.	
  On	
  February	
  21,	
  Bill	
  Moore,	
  CEO	
  of	
  Zello	
  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
27 Sebin arrests engineer after warning about posible national blackout. Recovered on 20/05/2015 from 
URL http://goo.gl/7JgmXR 
28 Inform 2014 Situation of the Right to Freedom of Expression and Information in Venezuela. URL: 
 http://goo.gl/g0nGEx 
29 William Castillo (2014), on Twitter. Consulted on february 12, 2014. URL: https://twitter.com/planwac  



16	
  
	
  

said	
  that	
  "the	
  biggest	
  mobile	
  operator	
  and	
  the	
  leading	
  provider	
  of	
  Internet	
  in	
  Venezuela	
  –	
  
Movilnet	
  and	
  Cantv-­‐	
  have	
  had	
  blocked	
  on	
  Thursday	
  (February	
  20)	
  access	
  to	
  Zello.co".	
  

53. During	
  2014,	
  several	
  Internet	
  sites	
  were	
  victims	
  of	
  the	
  State’s	
  censorship	
  policy	
  because	
  of	
  
the	
  news	
  they	
  were	
  publishing;	
  example	
  of	
  this	
  is	
  the	
  news	
  portal	
  NTN24,	
  whose	
  domains	
  
were	
  blocked	
  on	
  September	
  17,	
  2014	
  by	
  state	
  Cantv.	
  

54. In	
  February	
  and	
  March	
  censoring	
  was	
  a	
  "state	
  decision";	
  Colombian	
  news	
  channel	
  NTN24	
  
was	
   suddenly	
   removed	
   from	
  the	
  grid	
  of	
   subscription	
   television	
  channels,	
  because	
  of	
   the	
  
wide	
   coverage	
   they	
   were	
   making	
   of	
   the	
   protests	
   in	
   Venezuela.	
   In	
   September	
   NTN24	
  
reported	
  on	
  its	
  website	
  news	
  on	
  hospital	
  crisis	
  in	
  the	
  country;	
  consequently,	
  access	
  to	
  the	
  
page	
   from	
   Venezuela	
   stopped.	
   While	
   Conatel	
   said	
   it	
   was	
   due	
   to	
   a	
   technical	
   fault,	
   the	
  
Colombian	
  company	
  said	
   it	
  was	
  "[a]	
  digital	
   lock	
  by	
  the	
  Venezuelan	
  state"	
  that	
   they	
  tried	
  
avoid	
  without	
  obtaining	
   the	
  expected	
   results.	
   In	
   total,	
  by	
  September	
   there	
  were	
  already	
  
16	
   blocked	
   web	
   addresses,	
   including	
   alternative	
   NTN24.com,	
   CanalNTN24.com,	
  
NTN24ve.com,	
  NTN24venezuela.com	
  and	
  VeNTN24.com.	
  

55. 19Throughout	
  the	
  year	
  other	
  news	
  portals	
  were	
  blocked	
  or	
  attacked:	
  in	
  addition	
  to	
  NTN24	
  
and	
   Almomento360.com,	
   comes	
   Globovision.com	
   on	
   9	
   October;	
   Argentine	
   news	
   portal	
  
Infobae,	
   the	
  publication	
  of	
   images	
  of	
   the	
  corpse	
  of	
  Deputy	
  Robert	
  Serra;	
  and	
  the	
  official	
  
website	
   of	
   the	
   Organization	
   of	
   American	
   States	
   (www.oas.org)	
   when	
   the	
   opposition	
  
deputy	
  Maria	
  Corina	
  Machado	
  spoke	
  to	
  representatives	
  of	
  nations	
  during	
  the	
  Permanent	
  
Council	
   of	
   the	
   OAS	
   on	
   the	
   "current	
   situation	
   and	
   dialogue	
   Venezuela	
   ",	
   using	
   the	
   right	
  
word	
  that	
  the	
  government	
  of	
  Panama	
  gave.	
  

56. Restrictions	
   on	
   access	
   to	
   these	
   sites	
   threaten	
   their	
   owners	
   but	
   directly	
   affect	
   people	
  
interested	
  in	
  knowing	
  the	
  information	
  disclosed	
  there.	
  

57. Currently	
   also	
   at	
   least	
   five	
  people	
   are	
   going	
   through	
   criminal	
   proceedings	
  by	
  expressing	
  
opinions	
  through	
  the	
  social	
  network	
  Twitter. 30	
  During	
  2014	
  several	
  people	
  were	
  deprived	
  
of	
  freedom	
  arbitrarily	
  result	
  of	
  statements	
  made	
  through	
  the	
  social	
  network	
  Twitter.	
  One	
  
of	
  these	
  cases	
  is	
  Magaly	
  Maria	
  Contreras.	
  

58. Magaly	
   Maria	
   Contreras	
   is	
   a	
   55	
   years	
   old	
   Venezuelan	
   woman	
   suffering	
   from	
   a	
  
psychological	
   disorder	
   known	
   as	
   anxious-­‐depressive	
   syndrome,	
   which	
   has	
   caused	
   him	
  
physical	
   and	
   emotional	
   undermining	
   able	
   to	
   prevent	
   their	
   full	
   and	
   full	
   discernment,	
  
despite	
  the	
  specialized	
  medical	
  treatment	
  she’s	
  been	
  receiving	
  for	
  over	
  19	
  years.	
  

59. In	
   these	
  conditions,	
  Magaly	
  Maria	
  Contreras,	
   through	
  his	
   twitter	
  account	
  @marletmaga,	
  
identifying	
  himself	
  as	
  "twitterers	
  seer,"	
  2	
  and	
  October	
  8,	
  2014,	
   issued	
  some	
  expressions,	
  
which	
   stated:	
   "Fidel	
   Castro	
   there’s	
   few	
   time	
   left	
   for	
   you	
   in	
   this	
  world,	
   and	
   dictatorship	
  
here	
  in	
  Venezuela	
  and	
  other	
  countries	
  will	
  also	
  die...	
  I	
  see	
  a	
  woman	
  of	
  the	
  PSUV,	
  from	
  the	
  
red	
   revolution,	
   that	
   is	
   swelling	
   inside	
   .....	
   who	
   originated	
   and	
   brought	
   misfortune	
   our	
  
Venezuela,	
  will	
  die	
  soon...	
  Fidel	
  Castro,	
  you’re	
  going	
  to	
  keep	
  him	
  company	
  ...	
  to	
  your	
  son	
  
Hughie	
  death	
  continues	
  and	
   is	
  coming	
  on	
  the	
  red	
  rojito	
  PSUV,	
  Oh,	
   Jorge	
  Rodriguez	
   I	
   see	
  
you	
  seriously	
  ill	
  ...	
  oh	
  Jorge	
  Rodriguez,	
  the	
  reaper	
  is	
  following	
  your	
  back	
  ...	
  and	
  Di	
  Martino	
  
too...	
  God	
  cares	
  for	
  and	
  protects	
  Venezuela	
  ...	
  "	
  

60. On	
  October	
  27,	
  2014,	
  officials	
  of	
   the	
  Bolivarian	
   Intelligence	
  Service	
   (SEBIN)	
  based	
   in	
   the	
  
city	
   of	
  Maracaibo,	
   Zulia	
   state,	
   because	
   of	
   the	
   content	
   of	
   the	
   above	
   transcribed	
   tweets,	
  
apprehended	
   the	
   victim,	
  who	
  was	
   charged	
  with	
   the	
  offenses	
  of	
   "public	
   incitement"	
   and	
  
"Public	
  Intimidation	
  by	
  spreading	
  false	
  information"	
  and	
  on	
  29	
  October	
  of	
  the	
  same	
  year,	
  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
30 Espacio Público: Twitter users arrested for “destabilizing” bank system 
http://espaciopublico.org/index.php/noticias/1-libertad-de-expresi/818-arrestan-a-usuarios-de-twitter-por-desestabilizar-
sistema-bancario-, Interview with the Director of Espacio Público and other activists: The sis twitter users that remain 
imprisoned at the SEBIN because of their opinions http://goo.gl/Fzf6dM 



17	
  
	
  

during	
   accused	
   presentation	
   hearing,	
   the	
   Eighth	
   Court	
   of	
   First	
   State	
   Instance	
   in	
   Control	
  
Functions,	
   issued	
   the	
   measure	
   of	
   preventive	
   detention	
   court	
   against	
   her.	
   The	
   victim	
  
remained	
  detained	
  at	
  the	
  headquarters	
  of	
  SEBIN	
  of	
  Caracas,	
   from	
  27	
  October	
  2014.	
  This	
  
arrest	
  was	
  kept	
  even	
  though	
  the	
  First	
  Chamber	
  of	
  the	
  Appeal	
  Court	
  	
  of	
  the	
  Penal	
  Judicial	
  
Circuit	
  of	
  the	
  State	
  of	
  Zulia,	
  as	
  of	
  November	
  27,	
  2014,	
  reversed	
  the	
  judgment	
  and	
  ordered	
  
the	
   holding	
   of	
   a	
   new	
   hearing	
   for	
   the	
   presentation	
   of	
   the	
   accused.	
   Finally,	
   on	
   April	
   10,	
  
2015,	
   after	
   nearly	
   six	
  months	
   of	
   detention,	
   she	
  was	
   taken	
   to	
   court,	
   which	
   ordered	
   her	
  
release.	
   However,	
   a	
  measure	
   of	
   presentation	
   to	
   the	
   court	
   every	
   15	
   days	
   was	
   imposed,	
  
along	
  with	
  her	
  assistance	
  to	
  psychological	
  and	
  psychiatric	
  consultation	
  2	
  times	
  a	
  month	
  at	
  
the	
   Psychiatric	
   Hospital	
   of	
  Maracaibo	
   (Government	
   Institution),	
   and	
   community	
   service	
  
three	
  days	
   a	
  week	
   in	
   the	
  Common	
  Council	
   of	
   her	
  parish	
   and	
   the	
  prohibition	
  of	
   use	
   and	
  
access	
  to	
  social	
  networks.	
  
	
  

Recommendations	
  

61. To	
  urge	
  the	
  State	
  to	
  investigate	
  impartially	
  and	
  effectively	
  the	
  cases	
  of	
  assault,	
  harassment	
  
and	
  killings	
  of	
  media	
  professionals	
  and,	
  therefore,	
  prosecute	
  and	
  punish	
  those	
  responsible.	
  

62. To	
   urge	
   the	
   Venezuelan	
   State	
   to	
   amend	
   the	
   Penal	
   Code	
   and	
   Code	
   of	
   Military	
   Justice,	
  
eliminating	
  the	
  figures	
  of	
  contempt	
  or	
  vilification	
  and	
  adjusting	
  the	
  protection	
  of	
  the	
  right,	
  
honoring	
  international	
  standards.	
  

63. To	
  exhort	
   the	
  State	
  to	
  refrain	
   from	
  sustaining	
  arbitrary	
  blocking	
  of	
  access	
   to	
  websites	
  and	
  
media	
  in	
  cable	
  operators.	
  

64. Urge	
   the	
  State	
   to	
  ensure	
  access	
   to	
  paper	
  and	
  supplies	
   to	
   the	
  national	
  media	
  and	
   regional	
  
media.	
  


